Nakupujte KAMA v kategoriích
KAMA
O značce KAMA
"veletržní expozice" 2x3m v Paláci kultůry
Tehdy se objevili také první zájemci ze zahraničí. Přestože domácí stroj byl již poháněn malým motorkem (čímž už tak nebolely ruce od věčného posunování jezdcem sem a tam), bylo to stále zařízení pro domácí výrobu a výrobky z něj, byť kvalitně zpracovány nemohly uspět na náročných zahraničních trzích. Bylo nutné se posunout dál, a proto Kama v r. 1992 zakoupila na leasing svůj první průmyslový pletací stroj. Se špičkovou kvalitou značně narostl i objem produkce.
Již 23 let česká rodinná firma vyrábí pletené čepice a svetry, které prodává v tuzemsku a vyváží do 20 států světa. Přitom začátky značky Kama byly velice skromné. Posuďte sami.
Prvním výrobním prostředkem, který zakladatelka firmy KAMA paní Mahulena Pertlová používala, byl domácí pletací stroj z kategorie hobby. Dostala ho kdysi od rodičů na Vánoce a dlouho odpočíval nevyužitý a zaprášený pod postelí. Když byla na mateřské dovolené s malou Klárou a Adamem, napadlo jí, že by dětem upletla čepičky. Práce jí šla od ruky a čepice se líbily všem příbuzným i kamarádům a tak jich začala vyrábět víc. A tak vznikla u rodiny Pertlových doma malá manufaktura. V roce 1988 české úřady povolily v rámci socialistického zřízení jakousi drobnou výdělečnou činnost. Byly pořádány tzv. Trhy mladých umělců, kde lidé mohli své domácí výtvory zpeněžit. Tam někde byl položen základ byznysu budoucí firmy KAMA. Paní Mahulena vydělala svůj první kapitál a společně se svým mužem hudebníkem dali dohromady obnos na sofistikovanější stroj japonské značky. Ten již měl možnost pomocí děrných štítků vytvářet v úpletu vzory, včetně písmen. Mladá podnikatelka chtěla dát svým výrobkům jméno, a protože jí se sešíváním čepic pomáhala sestra Kateřina, vymyslela značku, která byla složeninou křestních jmen KAteřina a MAhulena. To mladé pletařce vyhovovalo, protože její stroj uměl vyplést maximálně 4 písmena a tak vznikla první pletená čepice KAMA.
Zde jen malá odbočka o tom, jak se vyvíjelo logo KAMA.
Vůbec prvním označením výrobků které vymyslela M. Pertlová, byl symbol tzv. lampionu používaného v orientačních závodech. Čtverec uhlopříčně přepůlený na dva trojúhelníky. Autorka se rozhodla používat jasnou zelenou barvu. Čtverce sešívala na stroji z malých odstřižků a pak je našívala na čepice. V momentě kdy k symbolu přibyl název KAMA bylo třeba připravit jeho grafickou podobu. Manžel, který byl tehdy aktivním hudebníkem požádal kolegu zpěváka Karla Černocha, který měl jako počátkem 90.tých let málokdo doma první počítač Atari a devítijehličkovou tiskárnu aby návrh připravil. Tak vzniklo první logo se zubatými písmeny.
Jemně zubatá písmena KAMA pak byla dlouho charakteristickým (a grafiky jaksi neakceptovaným) znakem firemního loga.
Logo byl zpracováváno na řadu způsobů, přenášelo se na tkané etikety, termotranser, sítotisk atd.
V roce 2006 se firma rozhodla pro redesig, který byl svěřen Studiu Najbrt. Výslčedkem je dnešní logo v něž je do prvního písmene "K" zakomponována stylizovaná hvězda (vločka), typická pro žakárový norský vzor, který je charakteristický pro produkci svetrů a čepic Kama.
První domácí výrobky.
Značka začala mít mezi obchodníky a zákazníky dobrý zvuk a poptávka po barevných pletených čepicích rostla. Paní Mahulena zapojila do spolupráce majitelky podobných strojů, které nebyly obchodně tak aktivní a vyhovovalo jim jen pro někoho pracovat. Na přelomu roku 1990 tak organizovala práci asi šedesáti domácích pletařek a v bytě kde se výrobky shromažďovaly k další distribuci, bylo občas čepic až po kolena.
Tehdy v rámci propagace výrobků, které se ujal manžel zakladatelky vznikly dnes již vybledlé snímky dětí Kláry a Adama, kteří se stali prvními modely pro focení reklamy. Mimochodem u této tradice zůstalo. Každoročně vydává firma nový katalog ve kterém se Klára a Adam průběžně objevují. Jen čas utíká a z dětí školou povinných jsou dnes finanční ředitelka a grafický designér rodinné firmy Kama.
V době bez internetu a mobilů se o další růst odbytu staral manžel také tím, že jako muzikant na koncertních turné po Čechách a Slovensku obcházel ve volných chvílích s taškami čepic tehdy vznikající sportovní prodejny a jako obchodní cestující k velké legraci svých uměleckých kolegů sbíral objednávky.
Přišla doba prvních veletrhů, kde se obchodníci sjížděli za novými výrobci a dovozci. Na černobílé fotografii je malý stánek Kama na prvním ročníku veletrhu SPORT-PRAGUE, kde pak firma vystavovala asi 20 sezón.
"veletržní expozice" 2x3m v Paláci kultůry
Tehdy se objevili také první zájemci ze zahraničí. Přestože domácí stroj byl již poháněn malým motorkem (čímž už tak nebolely ruce od věčného posunování jezdcem sem a tam), bylo to stále zařízení pro domácí výrobu a výrobky z něj, byť kvalitně zpracovány nemohly uspět na náročných zahraničních trzích. Bylo nutné se posunout dál, a proto Kama v r. 1992 zakoupila na leasing svůj první průmyslový pletací stroj. Se špičkovou kvalitou značně narostl i objem produkce.
Firma rostla a držela si pozici na trhu vůči domácí a zahraniční konkurenci. Protože začátky firmy byly takříkajíc od nuly, bylo zapotřebí postupovat krok za krokem. K prvnímu stroji za čas přibyl druhý a pak třetí a další. Firma splácela úvěry a leasingy. Díky udržení postupného ekonomického růstu na přelomu tisíciletí Kama zakoupila na kraji Prahy pozemek a na něm postavila výrobní objekt ušitý na míru pro tento typ výroby. V této moderní stavbě dnes sídlí firemní prodejna, vedení společnosti, pletařská a šicí výroba, sklady a expedice. Kama zároveň výrobně kooperuje s dalšími dvěma českými firmami.
V současnosti je Kama ve své specializaci na sportovní čepice a svetry nejvyšší kvality, funkčnosti a originálního designu nepřehlédnutelným subjektem na domácím trhu České republiky. Kvalitu produkce dokládái stále rostoucí objem exportu. 70% produkce jde momentálně do 25 států světa.
V letošním roce KAMA přichází s inovovanou kolekcí podzim/zima 2012/2013, které představuje přes 800 různých položek. Čepice, čelenky, kukly, masky, rukavice, šály, nákrčníky, svetry, vesty, bundy. Každý zákazník má možnost si vybrat svůj styl, ať se jedná o pestré žakárové vzory a trendové barvy, nebo konzervativní decentní styl. Výrobky této značky je možné rovněž vybírat s ohledem na použití. Buď jestli chcete-li nosit čepici nebo svetr na běžné denní použití do práce a do města, nebo naopak do přírody, kde vás čekají extrémní klimatické podmínky. Právě proto má Kama ve svém podtitulu slogan FASHION &FUNCTION, tedy móda a funkce.
Produkty Kama jsou sezónní zboží pro podzim a zimu. Ve výrobním podniku v Praze však vládne pracovní nasazení celoročně. Pokud má být úzce specializovaný značkový výrobce úspěšný na trhu, musí držet krok se světovými trendy. A tak designéři v Kamě pracují ve velkém předstihu. Kolekce na danou sezónu se začíná připravovat vždy min 1,5 roku dopředu.
Novou kolekci na následující sezónu podzim/zima mohou obchodníci vidět každoročně již v únoru,
na mezinárodním veltrhu sportovních potřeb a oblečení ISPO v Mnichově.
na mezinárodním veltrhu sportovních potřeb a oblečení ISPO v Mnichově.
Trh je stále náročnější a žádá novinky. Mimo jiné díky renomovaným dodavatelům materiálů, které Kama zpracovává (například příze Schoeller AG, nebo membrány GORE) tak může značka držet krok s konkurencí. Aktuálním trendem je například důraz na dodržování ekologických norem. Je zde celosvětová kampaň za odstraňování chemikálií používaných v textilním průmyslu, které ohrožují zdraví a zatěžují životní prostředí. Na základě podnětu hnutí Greenpeace se do kampaně Detox zapojují největší globální značky sportovního oblečení. Díky zpracovávání přízí Schoeller může Kama označovat své výrobky certifikátem BLUESING, kdy u vybraných produktů jsou vlněné příze již vyráběny bez chemických a životu škodlivých procesů.
Pletařská výroba má svá specifika a technologické nuance, které vyžadují vysoce kvalifikované pracovní síly. Kama dlouhodobě disponuje špičkovými pracovníky ať v oboru pletařství tak při kompletaci výrobků. Společené foto s Kateřinou Neumanovou, která coby reprezentantka nosila čepice a svetry Kama.
Firma i její značka se stále rozvíjí a příběh má kontinuitu. Do vedení firmy vstupuje nová mladá generace, která míří novými směry a přispívá čerstvou energií. Zakladatelka firmy paní Mahulena Pertlová i její mladý tým se shodují v zásadách jak postupovat dál. Za uplynulých 22 roků se osvědčilo krédo: „Mít jasně definovaný cíl a na cestě za ním dělat co nejméně kompromisů“. S takovým přístupem se dostaví výsledky a práce všechny zúčastněné baví.
Bavte se s námi a buďte v pohodě s výrobky Kama.